Foto: Mikael Hansson, Uminova Innovation


Umeåprofilerna Simon Dahl och Mikael Östberg ville förenkla för motionärer med skadebesvär att få kontakt med experter på idrottsskador och skapade appen Memotus. Idag, tre år senare, har dom utvecklat ett digitalt kommunikationsverktyg för vårdgivare som vill hantera både rådgivning och uppföljningsbesök digitalt. Nu finns en ny version av Memotus ute på marknaden för både Android och iOS.

– Modern vård är både fysisk och digital och nu är vi redo att komplettera den fysiska vården och erbjuda vårdgivare ett digitalt kommunikationsverktyg. Vi varken ska eller vill konkurrera med vården som en del nätläkartjänster gör idag, säger Simon.

Det började för tre år sedan med en idé om att hjälpa motionärer att kunna komma i kontakt med experter på idrottsskador. En idé som var den första att förverkligas.

– Vi har haft ett tiotal läkare och sjukgymnaster på plats redan i vår betaversion av Memotus. Nu håller vi på att utöka antalet experter från hela Sverige i appen så att det ska vara enkelt att få kontakt med någon som är expert på just mitt besvär, säger Mikael.

Men appen riktar sig inte längre bara till motionärer som har skador eller besvär. Även vårdgivare vill ha enkla, säkra och flexibla sätt att kunna kommunicera med sina patienter både när det gäller enklare rådgivning och framförallt vid uppföljningar av olika slag. Dessutom har den nya personuppgiftslagen, GDPR, gjort att det ställs betydligt hårdare krav på kommunikationen mellan vårdgivare och patient.

– Vi har pratat med fysioterapeuter som berättat att upp till 50 procent av deras uppföljningsbesök skulle kunna hanteras digitalt. Om man har den möjligheten så blir det en bättre och mer effektiv vård som bidrar till att fler kan få hjälp. Det är här vi kommer in med Memotus och kan erbjuda en tjänst som uppfyller GDPR-kraven på kommunikationen och samtidigt är enkel och flexibel, säger Simon

Simon och Micke är noga med att Memotus inte kan jämföras med olika nätläkartjänster som belastar landstingens ekonomi. De berättar att köp av rådgivning via Memotus inte är landstingsfinansierat utan som användare betalar man avgiften helt och hållet själv. Men den kanske största skillnaden är att de helt enkelt inte vill konkurrera med dagens vård.

– Vår ambition är att komplettera vården, inte vara ett alternativ till den. På så sätt är vi övertygade om att vår tjänst kan göra skillnad på riktigt genom att effektivisera så att fler kan få hjälp, säger Mikael.

– Självklart ser vi att vår tjänst så småningom kommer göra stor nytta inom den offentliga sjukvården. Men vi tycker att det skulle kännas bra om vården hinner ikapp den digitala utvecklingen lite mer så att det finns bättre ersättningsmodeller för dessa tjänster. Det är ingen tvekan om att modern vård är både fysisk och digital men det är heller ingen tvekan om att utvecklingen av nya tjänster går snabbare än vårdens anpassning till dessa, avslutar Simon.

Läs mer om Memotus på www.memotus.com

Sportup North har stöttat bolaget i skapandet av sitt filmbibliotek, som gör att fler motionärer kan få tydliga instruktionsfilmer på hur experternas föreslagna rehabövningar bäst genomförs.