Petter. Sportup North.

100 deltagare på Sports Business Arena

22/11 samlade Sportup North Västerbottens sportnäring och intressenter på Folkets Hus i Umeå. Bland de knappt 100 deltagarna fanns representanter från såväl näringsliv och offentlighet som akademi och föreningar. Dagen startade med inspirerande föredrag från några av bolagen ur Västerbottens sportnäring med fokus på hur de växlat upp sina idéer. Under varsitt 10-minutersföredrag fick Rivia Sports, Fastgrip, TTGU och Memotus berätta om sina resor och vad stöd från bland annat Sportup North inneburit för deras utveckling. 

Till lunchen hade besökarna möjligheten att träffa ett advisoryboard med affärsutvecklare, inkubatorer och rekryterare för att få en knuff i rätt riktning. På plats fanns Nord inc, Revenues, eXpression Umeå och Uminova Innovation. 

Fartfyllt och inspirerande från artisten Petter

Efter lunchen tog Petter Askergren plats på scenen. I sin föreläsning “Artisten, varumärket och entreprenören”, som för dagen hade lite extra fokus på Petters projekt inom sportnäringen, fanns det något för alla i publiken. Det var 60 fullmatade minuter med humor, personliga anekdoter och konkreta nyckelfaktorer i hans satsningar. Föreläsningen höll högt tempo och publiken satt som fängslade från början till slut. Ett mycket uppskattat inslag för dagen! 

En viktig del att lyfta när begreppet sportnäringen nämns är pluseffekter som sportturism och sportevenemang kan skapa på en ort. För att belysa detta berättade Piteå Summer Games om sin resa till att bli Sveriges näst största fotbollsturnering och vad det betyder för en kommun som Piteå. Dagen avrundades med ett pass från brand experiencebyrån Heja! där sponsring låg i fokus, och hur både företag och föreningar kan använda sponsring för att stärka sina varumärken – tillsammans.  

Efter årets Sports Business Arena lämnade besökarna forumet med en känsla av att sportnäringen är en stor näring redan nu, men också en näring med stor potential. Det gläder oss på Sportup North!

Foto: Friskaliv.se