Sista helgen i oktober gick klassikern Gotland Grand National – en av världens största endurotävlingar – av stapeln. Årets tävlingar bjöd på riktigt tuffa förhållanden med hårda vindar, bitande kyla och en rejäl dos lera. På plats, för att bevaka sina sponsrade åkare och för att representera sin produkt på mässan, var Skellefteåbolaget YouZee. Med sitt clip-in som fästs direkt i vanliga goggles försöker de förändra förutsättningarna för idrottsutövare med synfel. Produkten, som är utvecklad av optikerbröderna Janne och Peder Larsson, har tagits emot väldigt positivt av användarna och helgens tävlingar blev ytterligare ett kvitto för bolaget att de har en produkt som fungerar bra.

– YouZee Clip-In funkade bra både på banan och i depån. Ingen imma eller någonting, säger Martin Front, en av åkarna som körde med YouZee clip-in.

Ofta använder idrottsutövare antingen sina vanliga glasögon under goggles av så kallad over-the-glasses-modell, eller så använder de kontaktlinser – vilket kan resultera i uttorkade ögon eller tappade linser som följd. YouZee Clip-In passar alla goggles som är av vanlig modell och varje enskilt clip-in slipas efter ett personligt recept.

– YouZee Clip-In löser inte bara problemet med torra ögon vid användning av linser. Med vårt clip-in får användaren också en lösning som är anpassad för ändamålet, till skillnad från när vanliga glasögon används under befintliga goggles. Vårt clip-in sitter på plats och slipas efter kundens personliga recept, vilket gör att vi kan erbjuda en fungerande lösning också för användare med brytningsfel, säger Janne Larsson på YouZee.

Produkten har snabbt blivit populär hos användarna, och kontinuerligt dyker det upp nya områden där deras lösning underlättar vardagen eller gör det lättare för personer att utöva sina favoritaktiviteter.

– Intresset är stort, inte bara på event som Gotland Grand National. Det som är intressant är att många inte vet att lösningen finns, vilket gör att nya marknader dyker upp hela tiden. Nu senast har vi fått förfrågningar både från paintballspelare såväl som från förare som ska delta i Dakar-rallyt, fortsätter Janne.

Trots intresset från andra håll ser YouZee sin huvudmarknad inom vintersporten, och under hösten kommer de finnas representerade på strategiskt viktiga mässor för att etablera sig hos goggles-tillverkarna. I den närliggande planen finns ambitionerna att nå en större internationell marknad, vilket bolaget krattar för redan nu både genom möten och genom utveckling av sitt kommunikationsmaterial.

– Vi åker inom kort till Alperna på en mässa där vi kommer träffa många internationella aktörer, vilket vi ser mycket fram emot, säger Janne.

Följ YouZee på Facebook eller Instagram: @youzeeclipin.